Ogród pani Stanisławy

Ogród to moja pasja

W niewielkim ogrodzie Stanisławy Majewskiej z Kaszowa znajdziemy wszystko, co potrzebne w kuchni: marchew, pomidory, ogórki, dynie, melony, brokuły, koper, kalarepę, cebulę, czosnek, chrzan, kukurydzę, kilka rodzajów sałat, jarmuż, a także takie dziwy jak kiwano, zwany u nas ogórkiem kolczastym. Są też owoce – maliny, truskawki, arbuzy oraz zioła. Nie sposób wymienić wszystkiego, tym bardziej, że pani Stanisława lubi eksperymenty i z roku na rok z pasją urozmaica swój ogród w coraz to nowsze okazy. Cały czas pogłębia też swoją wiedzę o ekologicznych uprawach i zdrowotnych właściwościach owoców, warzyw i ziół. 

 Nigdy nie używała żadnych nawozów sztucznych ani syntetycznych oprysków. Stosuje płodozmian, a ziemię nawozi kompostem i naturalnymi nawozami bogatymi w sole mineralne. – Cebula na przykład rośnie razem z marchewką. Jedno drugie chroni przed robakami – mówi pani Stasia. A gdy jakaś choroba czy grzyb zaczyna atakować? – To mlekiem, pokrzywą i czosnkiem w zarazę. Takie naturalne opryski na pewno nie zaszkodzą ani roślinom ani naszemu zdrowiu. Uprawia przede wszystkim dla swojej rodziny, a nadwyżkę sprzedaje klientom Koszyka Lisieckiego. Ze swoich warzyw i owoców robi także pyszne przetwory – sałatki, kiszonki, przeciery i sosy warzywne oraz dżemy i konfitury.

Gospodarstwo jest w trakcie certyfikacji PLM.

Dobre przepisy

Chipsy z jarmużu – zdrowa przekąska

Składniki

  • kilka dużych liści jarmużu, poszarpanych, oberwanych z łodyg
  • 3 łyżki pasty tahini z sezamu
  • 2 łyżki startego, twardego sera typu parmezan
  • 2 łyżki soku z cytryny
  • łyżeczka suszonego czosnku
  • pół łyżeczki pieprzu
  • szczypta soli do posypania

Sposób przygotowania

Rozgrzej piekarnik do 150 stopni C. Przygotuj marynatę. Do miski wsyp parmezan, dodaj pastę sezamową, cytrynę i przyprawy. Wymieszaj. Jeśli marynata wyda Ci się za gęsta, po prostu rozcieńcz małą ilością wody. Poszarp liście na mniejsze kawałki i zamaczaj je w marynacie. Ułóż na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Włóż do piekarnika na jakieś 5-7 minut. Chipsy muszą się troszkę zrumienić. Voilà! Włącz swój ulubiony serial i częstuj się najzdrowszymi chipsami pod słońcem!